Powered By Blogger

Monday 31 October 2011

INGATAN SEUMUR HIDUP


Aku teringat psl satu bende ni..
About somtin, yg kawan sekolah aku cakap..
It is a good advice..
Aku akn igt sampai mati..
Bende ni psl relationship..
Aku sangat tabik dgn dia..
Boleh berfikiran matang...

1st advice yg aku terime bulat2 dari dia ialah bile aku cite, aku cian tgk kwn aku, dipermainkan..
Dia jawab satu je dengan aku..
Remember this always, it’s applicable to your fren, n u too..
‘bile ko ditinggalkan, buat la bende yg plg ko rs nk buat, menangis la sekuat hati ko, lepaskan perasaan terpendam, jgn nangis sebab org yg tinggalkan ko, tp nangis sebab ko nk lepaskan geram ko, bile bgun esk pagi, bear this in your mind: dia tinggalkan aku,bermaksud, dia bukan utk aku, dia xlayak utk aku, n dia bukan yg terbaik utk aku, jd, hingga masa tu sampai, akn ade seorg yg terbaik utk aku.. Allah dh janjikan yg terbaik utk diri kite’
Ade satu hari tu plak, aku tanye kan psl relationship kt sorg kawan aku yang lain..
Persoalan aku kt kawan aku ni:
Adakah ko akn terime ex ko yg betray kt ko?(persoalan ini jus nk tgk penerimaan seseorg,cara dia memaafkan org..)
I was shocked, because of 2 kind of statements.. 1st was if dia in relationship, n 2nd if dia single..
1st statement:
‘kalo aku dh ade gf, merayu lah mcmne pun ex aku dtg kt aku, n dia btul2 mintak maaf skali pun, aku xkan terime.. past is past, future is coming through..’
Aku tersentap dgr statement dia.. Ya Allah, betapa bgusnya org yg aku bercakap ni.. Alhamdulillah Ya Allah, Kau bg aku keyakinan yg manusia ni macam2 ragamnya, xsama bg setiapnya,walaupun org pernah ckp: ah, lelaki ni sume same je.. xpun: perempuan ni sume menyusahkan.. tapi, setelah aku berckp dgn kawan aku ni, aku yakin, manusia ni mcm2 ragamnya, n i am looking forward to see the way people acting in their lives..
2nd statement:
‘kalo aku xde gf, kalo aku tgk, ex aku tu btul2 mintak maaf, aku memang akan maafkan dia.. hei, people makes mistakes.. semakin kite dewasa, kite akn paham erti kedewasaan.. makin kite matang.. kalo kite dipermainkan utk beberape byk kali skali pun, andai itu memang niat dia, Allah kan ade? Allah Maha Adil, walau mcmne pun org tu doa mintak ampun kt Allah, Allah akn ampunkan dia, InsyaAllah, tp, kan Allah dh berfirman, jaga lah hubungan mu dgn Ku, dan jaga lah hubungan mu sesame manusia.. Allah akn jg yg teraniaya itu..’
I was so speechless on dat day..  aku rs mcm byk bende yg aku dh lupe, byk yg aku alpa, hurm... Alhamdulillah, Allah gives me a fren who make me realise things in different perspectives.. so dat i become a better person.. Thank You Allah..
Aku sangat rs hepi sebab aku rs, keliling aku, ramai sgt kawan2 yg buat aku sedar yg byk bende aku dh lupa, byk bende yg aku perlu igt..
The best advice I gain through my life about relationship is:
                ‘dalam satu hubungan tu, yg penting bukan pengorbanan yg kite buat.. xperlu buat mcm2 utk org yg kite sayang, tp, tgk2, dia pergi tinggalkan kite, utk org len.. tyme tu, kite rs seolah2, dunia ni dh tunggang terbalik, seolah2 xde life lg lpas ni.. walhal, hidup kite bru je bermula lagi, pas kekecewaan yg melanda tu.. yg penting dalam satu2 hubungan itu ialah tanda ingatan.. xperlu msg panjang2 setiap hari, kadang2 kite rs xpuas msg setakat, ‘hai’, ’sihat x?’, ‘buat ape ari ni?’.. tp, kan lebih elok org yg maintain hubungan dgn kite, berbanding org yg kononnye sanggup buat mcm2 utk kite? Bile dia tetibe ade problem, dia cite kt kite, itu bermaksud org tu trust kt kite, makin lame, relationship korg akan teguh.. satu msg sehari pun, cukup buat kite hepi..’
Aku pk sebaik mungkin dgn advice tu, mcmne plak one msg only can make evryting fine? Bukan ke kite akn makin xpuas kalo kite jarang bermsg dgn org yg kite syg? Bukan ke kite akn rs mcm perlu bermsg dgn dia bile kite rindu? I dun get the point either.. tp, i’ll take dat as the best advice, sebab, (mcm aku pernah ckp, aku ni bab2 ni memang jahil... how to lose a guy in less than a year, aku memang expert la kot? Ok, dats a joke) aku rs, bende yg bes bile kite in relationship ialah trust pasangan kite, it’s not like 100%, tp, trust is still trust..
Bende yg aku plg ske ialah, bile kite ade prob, Allah buat kite realise, Allah sentiase dgn kite, kite sedih, Dia bg kegembiraan, kite lupa, Dia bg perigtan.. kite leka, Dia tunjuk jalan yg benar.. kan dh diberitahu, Allah xkan ubah naseb hamba-Nya, slagi Hamba-Nya xubah naseb sendiri.. macam itu a jugak perangai seseorg, xde sape blh ubah perangai kite, attitude kite, slagi kite xambek peluang itu, utk berubah sendiri.. mungki org blh kate: ko pttnye mcmni n mcm tu,tp, yg berubah itu diri sendiri.. yg decide tu, diri sendiri.. org len, jus blh ckp je.. mungkin, ckp je tu pun blh ubah org tu, tp ke arah keburukan.. who knows.. it makes somtin to change som1..
p/s: perigtn kt sini ialah, perubahan yg berlaku, bkn sebab org len, sebab diri sendiri yg nk.. kalo ade kemahuan, ape pun blh jd.. 

No comments: