Powered By Blogger

Friday 25 November 2011

FILEM MELAYU


Bile kite g tgk wayang je, kompem kite plg xkn cri filem melayu kan?
Reason? Sebab cite melayu ni, kejap2 lg, kompem masuk utube, dh blh tgk full version..
Ade lg satu sebab.. sebab filem melayu ni, kompem adaptasi dr filem mne2..
Aku sem lpas mmg plg byk aku tgk cite kt wayang cite melayu r kot.. asal ado je, aku g tgk..
Sebab tyme sem lpas tu, byk cite hantu kt wayang, aku mmg xgemar btul cite hantu ni.. thriller tu len r, tgk gak yg jenis mcm ne.. ade yg aku layan je..
Tp aku nk cite, aku kagum dgn cite bini-bini ku gangster..
Xkisah lah ape yg org ckp ps muvi tu, aku akn still ckp, muvi tu bes..
Aku terbc satu fb perempuan ni ckp cite ni mmg 100% tiru cite korea..
Aku blh ckp satu je, kalo 100%, org korea mne kawen lbh dr 1..
Aku kagum dgn watak Yana Samsudin..
Dia btul2 buat watak yg buat aku hampir nangis..
Ko byg kan.. mcmne sorg perempuan yg sgt syg kt suami dia..
Xsanggup bgtau kt hubby dia yg dia still gangster, n dia terpakse sembunyi2 utk berbakti utk bapak dia n hubby dia..
Aku tabik perempuan yg mcm ni.. seriously..
Yg lebih buat aku tabik dgn watak Yana kt dlm cite ni, is when she decided to give her husband 2nd wife..
Bygkan part yg mmg aku nk nangis tp air mata aku ssh giler nk kuar(xtau nape) is part yg dia n Sam kt tepi koridor tu..
Aku rs kalo Sam xbuat lawak after dat, kompem berderu air mata kuar..
Wanita ni org yg sangat tabah.. aku tgk cite ni, aku senyum cket, nk tau nape?
Dlm part yg dia cakap dgn Sam, dia nk bg Sam kawen dgn Intan, she put all her heart to say that.. u can see from her eyes.. dia nk husband dia happy, sebab tu dia bg.. betapa baiknye dia.. pdhl, the only reason dia bg Sam kawen len ialah sebab dia xblh pregnant je..(ok, in Islam, that is the best reason for a guy to ask for 2nd wife) pdhl, dia blh buat sume bende.. siap jd housewife semata2 nk jd isteri solehah.. kalo btul wujud wanita mcm ni, aku btul tabik dia.. sebak Yana tyme dia bgtau reason dia nk bg Sam kawen len tu.. bgusnye..
Wanita ni, kalo diorg diceraikan, or hubby dia mati, insyaAllah dia xkn cri lelaki len.. terutama skali kalo dia dh ade anak dgn ex-husband dia.. ank bg seorg perempuan itu, tanda kasih sayang dia kt lelaki.. igt mudah ke seorg wanita mengandung? 9 bulan terpaksa tahan alahan(some do have it till the child born).. kalo bkn alahan, dia kne tahan kandungkan anak tu.. berat tau beban yg dia tggung.. lg satu,xsemestinye wanita tu akn hidup selepas melahirkan.. ade yg meninggal selepas itu.. xkan semudah itu wanita yg dh kematian suami or cerai dgn suaminya blh senang lenang memcari ‘cinta’ len.. atas sebab, ade ank yg dia tggung.. ank2 ini lah yg dia akn syg sampai dia mati, xmintak balasan..
Tetibe tajuk dr filem melayu, jd perihal wanita.. aku sebenarnye kagum dgn ibu yg mampu melahirkan ramai anak.. (mama, nape qalmi xde adik beradik yg ramai? Xpe la, 4 org adik beradik ni pun mama xterjg.. hehe) lg plak yg kehilangan suami.. sumpah aku kagum.. utk mama aku, qalmi pun kagum dgn mama.. macamne pun mama kekadang sangat la paranoid, tp qalmi sedar, itu kan nasihat? Qalmi pun sedar knp mama jd mcm tu.. qalmi bertuah ade mama abah.. qalmi sgt kagum mama blh besarkan kitorg berempat, pdhl, kitorg sgt la nakal.. mama, abah, qalmi sayang mama abah tau.. (tetibe rs sedih..)
Back to our real topic.. jgn la ckp filem melayu ni asyik ciplak je.. kdg2 mmg diorg ambek idea dr satu2 filem yg len,  tp, take the other way round punye perspective.. i wud be real glad if kite xmerendahkan bangsa kite sendiri.. kate Malaysia boleh.. jd, support anything about Malaysia ok? 

No comments: